Tuesday, January 8, 2013

SORT OUR PRIORITIES!

assalamualaikum.

apa khabar rakan2 pembaca? semoga semua berada dalam rahmatnya insyallah. baiklah kali ni saya nak menulis tentang tanggungjawab kita. sahabat2 sekalian. berapa ramai diantara kita ni dalam golongan kepimpinan? tak kira di sekolah mahupun universiti ataupun di kalangan masyarakat? jawapannya semua! kerana ...



jadi tak kiralah siapa kita kita semua adalah pemimpin paling kurang pada diri sendiri. sahabat2 sekalian. bila kita sebut pemimpin maknanya amanah tu kita pikul di bahu! jadi kenapa perlu pegang banyak2 jawatan? mampu ke buat semua tu? apakah tak ada orang yang layak dah? sampai kita kena ambil semua jawatan? kalau lah kita nampaklah beratnya amanah tu pasti kita tak tamak kuasa.


bila kita diberi amanah bermakna orang percaya pada kita. tapi adakah kita jalankan tugas tu? atau kita khianati kepercayaan orang? kalau kita rasa tak mampu jangan terima amanah tu! janganlah susahkan orang lain. jawatan besar2 tapi sekadar nama. kalau tak mampu letaklah jawatan. ramai lagi yang layak. kalaulah kita terpaksa juga pegang jawatan yang banyak jadi kita kenalah tau mana satu jawatan yang paling penting dan paling memerlukan kita. sort out your priorities!

pilih mana diantara jawatan kita tu yang paling tinggi dan paling penting dalam organisasi. sebagai contoh kalau kita presiden dalam kelab x dan ahli biasa dalam kelab y, yang mana satu kita kena bagi tumpuan? kelab x atau y? fikir2kanlah. jawatan bukan mainan kanak2. 

semoga entri ni dapat beri pendedahan pada saya sendiri dan sahabat2 sekalian untuk sort our priorities.  kerana

EVERYONE HAS THEIR ROLE TO PLAY.
PLAY YOUR PART BFORE OTHERS PLAY IT FOR YOU!

sekian. assalamualaikum :)

2 comments:

  1. apa mksud "PLAY YOUR PART BFORE OTHERS PLAY IT FOR YOU!"???
    boleh terangkn x?

    ReplyDelete
  2. kalau dalam berorganisasi ada yang sekadar nama ada yang jalankan tugas. jadi kalau ada orang buat untuk kita dan dia dapat nama instead of kita(yang tak buat kerja) jadi? "play your part before others play it for you" wallahu alam.

    ReplyDelete